De Aspergestelling in de spoordijk van spoorlijn Duits lijntje was een onderdeel van de Peel-Raamstelling. Op de plaats waar de spoorlijn de verdedigingslinie kruiste, was de spoorlijn te blokkeren door stalen staven te plaatsen in een massief betonnen fundament. Bij de Duitse inval op 10 mei 1940 gebeurde dit.
Nadat een pantsertrein en een troepentransporttrein de Maaslinie bij Oeffelt wisten te passeren, werd de pantsertrein door de aspergestelling tot ontsporing gebracht. De slag bij Mill was het gevolg hiervan.
Het rijksmonument bestaat uit twee delen. Aan de oostelijke zijde vindt u de gave profielen en aan de westelijke zijde de verwrongen profielen.
Station Mill lag aan de spoorlijn het Duits lijntje, de spoorlijn van Boxtel naar Wezel. Deze was een onderdeel van de snelste verbinding tussen Londen en Berlijn en was omstreeks 1900 van internationaal belang. De particuliere spoorwegmaatschappij NBDS (Noord-Brabantsch-Duitsche Spoorweg Maatschappij) bouwde het station in 1873.
Momenteel is het stationsgebouw in gebruik als jongerencentrum. Aan het bijzondere spoorwegverleden herinneren nog het railmonument en de speellocomotief Blauwe Brabander, eens een hogesnelheidstrein en de trots van de NBDS. Vlakbij, bij de monumentale schoorsteen, ligt het voormalige spoorwachtershuis op nummer 35.