Limburg blijft een verleidelijke bestemming voor dagtochten, met bijna 17 miljoen bezoekers uit Duitsland en België die jaarlijks de provincie bezoeken. Dit blijkt uit een recent internationaal onderzoek uitgevoerd door het Nederlands Bureau voor Toerisme & Congressen (NBTC) en de provincies. Deze indrukwekkende cijfers bevestigen de aantrekkingskracht van Limburg op internationale bezoekers.
Dagbezoeken
Het overgrote deel van de dagbezoeken uit buurlanden Duitsland en België, namelijk 13,9 miljoen, komt uit de nabijgelegen Duitse regio's Nordrhein-Westfalen en Niedersachsen. Daarnaast hebben bijna 3 miljoen dagbezoekers de reis vanuit Vlaanderen en Brussel naar Limburg gemaakt. Onder de Duitse bezoekers zijn Venlo en Roermond de favoriete bestemmingen, waar respectievelijk 49% en 32% van de bezoekers naartoe gaat. Voor de Belgen is Maastricht de populairste keuze.
Het hoofddoel van het bezoek aan Limburg is winkelen, wat blijkt uit het feit dat het Designer Outlet Roermond een prominente 3e plaats heeft veroverd in de top 10 van meest bezochte attracties. Daarnaast is ontspanning, rust en onthaasting een belangrijk motief voor het bezoek aan de provincie. Het onderzoek toont ook aan dat de meeste dagbezoeken aan Nederland kort van tevoren worden gepland, variërend van minder dan 24 uur tot een week van tevoren.
Uitgaven
De uitgaven van de bezoekers leveren een belangrijke bijdrage aan de lokale economie. Duitse dagbezoekers besteden gemiddeld € 125 per persoon, terwijl Belgische dagbezoekers gemiddeld € 175 per persoon uitgeven. Het grootste deel van deze uitgaven gaat naar eten, drinken en winkelen, wat de economische waarde van het dagbezoek versterkt.
Verblijfsbezoeken
Naast de dagbezoeken zijn er ook verblijfsbezoeken in Limburg. Duitsland en België zijn samen goed voor ruim 635.000 verblijfsbezoeken, waarbij bijna 358 miljoen euro wordt besteed. De lokale economie en toeristische sector profiteren van de waarde die deze bezoekers met zich meebrengen. De vier Limburgse Destination Marketing Organisaties, handelend onder de naam SVL (Samenwerkende VVV’s Limburg), voeren in opdracht van de Provincie Limburg sinds 2021 campagne om Limburg als toeristische bestemming te promoten in Duitsland en Belgïe.
(Beeld: Samenwerkende VVV’s Limburg / Hugo Thomassen)