In de Middeleeuwen was de Weerd een eilandje in de Maas. De laagten bij de haven en maasbrug werden in de 18e eeuw met puin aangevuld en zo ontstond een bastion, genaamd Bastion Le Roy, waardoor er een verbinding met de kade ontstond. In de volksmond werd dit bastion ook wel ‘Schoppen Aas’ genoemd vanwege haar vorm van de schoppen uit een kaartspel, gelegen ter hoogte van vestingkwadrant Klein Italië.
Al in de middeleeuwen fungeerde de Venlose haven als overslagplaats voor goederen. Venlo dankte die functie aan het feit dat de Maas stroomopwaarts van Venlo veel ondieper is. Ter hoogte van de huidige Bolwaterstraat was een laad- en loskade (’t Bat) en tussen de Maaskade en het intussen tot schiereiland veranderde De Weerd was een vluchthaven waar schepen in de winter bij zware ijsgang een veilige schuilplaats vonden. Het recht van vrije opslag maakte Venlo tot stapelplaats voor de Hollandse waren, die hier werden overgeladen en voor een deel werden verscheept naar het Land van Gulik, Aken, Luik en de Landen van Overmaas en andersom. De havenfunctie was voor de ontwikkeling van Venlo van grote betekenis.
In de haven lag in de vestingtijd van Venlo direct aan het water van de binnenhaven ook de werf. Deze diende voor de binnenscheepvaart als loswal en reparatiewerf. Het gebied speelde een belangrijke rol bij belegeringen. Dit deel van de vesting Venlo gaf op twee plaatsen toegang tot de binnenstad en was daardoor van strategisch van belang. De meest zuidelijke toegang tot de stad was de Nieuwe Poort en verderop ten noorden via de Maaspoort. Deze werf moest dus goed beschermd worden. Dit was van wezenlijk belang, aangezien de stad in grote mate afhankelijk was van de Maashandel in die tijd. Het Bastion Le Roy was hier van eminent belang.
Anno 2025
Tegenwoordig is De Werf een straat en loopt van de kruising met de Havenkade/Peperstraat/Maaskade in zuidelijke richting, waar het doodloopt tegen het voormalige bastion le Roy. Deze straat wordt nog steeds Bastion genoemd en ligt lager dan de Maasboulevard.