In 2022 besloten kunstverzamelaars Lily en Henk van Mulukom om hun substantiële privéverzameling naoorlogse kunst te schenken aan museum van Bommel van Dam in Venlo. De verzameling bestaat uit expressieve, kleurrijke kunstwerken van de CoBrA-groep, van de Amsterdamse Limburgers en van kunstenaars uit de Nieuwe Figuratie: kunststromingen of groepen kunstenaars die goed vertegenwoordigd zijn in de collectie van het museum. De schenking Van Mulukom versterkt de museale collectie aanzienlijk, voegt daar belangrijke internationale namen aan toe en stelt Van Bommel van Dam in staat een fraai overzicht te bieden van naoorlogse kunst in Nederland. Dat laatste is ook het uitganspunt van de tentoonstelling ‘De Kunst van het Geven’, die vanaf zaterdag 9 maart te zien is. Hierin wordt de bezoeker meegenomen langs een selectie van maar liefst honderd schilderijen, sculpturen en keramische objecten.
CoBrA, Amsterdamse Limburgers & Nieuwe Figuratie
Zo’n 85 kunstwerken uit de collectie Van Mulukom zijn momenteel aan museum van Bommel van Dam geschonken en in langdurige bruikleen gegeven. De tentoonstelling De Kunst van het Geven toont zowel een grote selectie hieruit als enkele andere kunstwerken van het verzamelaarsechtpaar, aangevuld met diverse objecten uit de eigen collectie van het museum. Centraal hierin staan de revolutionaire CoBrA-beweging, de zogenoemde Amsterdamse Limburgers en de Nieuwe Figuratie, de Europese tegenhanger van de Amerikaanse Pop Art. Kunstenaars die deel uitmaakten van deze groepen, waren generatiegenoten. Zij hebben tijdens de Tweede Wereldoorlog de wereld op zijn meest duister meegemaakt en begonnen in ernst aan hun carrières tijdens de wederopbouw. Een periode van schaarste, maar ook van optimisme en vernieuwing. Met de tentoonstelling laat museum van Bommel van Dam een unieke presentatie zien van kleurrijke en expressieve naoorlogse kunstwerken, waaronder diverse sleutelstukken.
Van Karel Appel tot Carl-Henning Pedersen
De Kunst van het Geven zet niet alleen de belangrijke deelgebieden uit beide collecties in de schijnwerpers, maar belicht ook het internationale karakter daarvan. Door de schenking wordt de museale collectie aangevuld met werk van internationale representanten. Dit geldt onder meer voor de CoBrA-beweging, waarvan de Van Mulukoms niet alleen bekende Nederlandse kunstenaars als Karel Appel en Constant verzamelden, maar – onder anderen - ook Deense kunstenaars als Carl-Henning Pedersen, de Belg Pierre Alechinsky en de Schot William Gear. Ook het werk van de Belgische Nieuwe Figuratie-kunstenaars Yvan Theys, Roger Raveel en Etienne Elias geldt als een belangrijke Europese aanvulling op de collectie van het museum.
Vrouwelijke kunstenaars
Museum van Bommel van Dam is verheugd dat het met de schenking ook enkele belangrijke vrouwelijke kunstenaars aan de collectie toe kan voegen. Belangrijke werken van Lotti van der Gaag en Pearl Perlmuter – kunstenaars die in Nederland werkzaam waren in dezelfde kringen als de CoBrA-mannen – zijn in de tentoonstelling prominent aanwezig. De sculptuur Pijlenhert (1969) van Lotti van der Gaag – die in Parijs een atelier deelde met Karel Appel – is vanwege haar zeldzaam monumentale formaat een van de aanwinsten waarover het museum erg opgetogen is.
De kunst van het verzamelen
Naast een feest voor het oog van liefhebbers van naoorlogse schilderkunst en sculpturen schenkt de tentoonstelling ook aandacht aan de handeling van het verzamelen. Alle grote kunstverzamelingen zijn ooit klein begonnen, wellicht als decoratie voor boven de bank. Maar hoe groeit liefhebberij uit tot een samenhangende collectie van kunsthistorische betekenis? Bij de expositie verschijnt daarom een aantrekkelijke publicatie over de collectie Van Mulukom met een essay van kenner en kunsthistoricus Frank van de Schoor. De publicatie wordt uitgegeven door Uitgeverij van Spijk.
De tentoonstelling De Kunst van het Geven is te zien van zaterdag 9 maart t/m zondag 4 augustus 2024.